Experiential gameplay (nie mylić z experimental gameplay!) to termin znany z bloga Daniela Benmergui. Jest to nietypowy, eksperymentalny 'gatunek' gier, który skupia się nie na konkretnym celu, ale na przeżyciach towarzyszących jego osiąganiu. Dość dobrze zostało to omówione w jednym z postów na blogu Ludomancy.com. Sam Daniel stworzył już kilka gierek w podobnej koncepcji; dwie z nich zaprezentował na Sense of Wonder Night, Tokio Game Show 2008. Gorąco polecam oglądnięcie tego video, rzuca światło na koncepcję experiential gameplay.
Omawiane gry dostępne są do zagrania na Kongregate:
Ponadto ten sam autor stworzył też:
Night Raveler and the Heartbroken Uruguayans: The Game oraz The Trials.
Kolejnym ciekawym tytułem jest The Majesty of Colors autorstwa Gregory'ego Weir. Ta gra poświęcona jest tematyce snu, a zainspirowana została m.in. przez I Wish I Were The Moon. Autor napisał też ciekawy postmortem Majesty. Interesującą pozycją zdaje się być też Stars over Half Moon BayRoda Humble poświęcona gwiazdom na nocnym niebie, kreatywności i filozofii, niemniej jednak jest ona trudniejsza w odbiorze (przynajmniej mnie sprawia kłopot). Rod jest też autorem specyficznej gry The Marriage, która jednak wymaga wysilenia wyobraźni.
Niedawno natknąłem się też na kolejną gierkę, którą mógłbym zaliczyć do 'gatunku' experiential gameplay. Minigra zatytułowana Sprinter to prosta ilustracja koncepcji biegania, w której do kontroli sprintera używamy dwóch klawiszy. Idea podobna do tej, którą opisał Daniel we wpisie o experiential gameplay.
Experiential gameplay to w pewnym sensie też gatunek eksperymentalnego gameplay. Nie jest to jednak zwykła demonstracja, proof-of-concept mający pokazać, że dany pomysł ma szansę się sprawdzić. To gry skupione na doznaniach innych niż te z gier retailowych, zasypujących nas adrenaliną i przemocą. Ze wszystkich experiential games, które widziałem najbardziej podobały mi się te, które poruszają temat uczuć - jak I Wish I Were The Moon i Storyteller.
Osobiście sam przymierzałem się do gierki tego typu, niemniej chwilowo pomysł zawiesiłem - częściowo z braku czasu, a częściowo... z braku szybkich narzędzi developerskich. Na Warsztacie by się pewno obrazili, jakbym gierkę wyklikał ;), Flasha obsługiwać jeszcze nie umiem... Myślę ewentualnie o Javie i LWJGL, bo tam mam gotowego frameworka i nawet szybko się w tym pisze gry, ale to wszystko jest kwestią przyszłości.
Czytelniku, jeśli natkniesz się na inne gry tego typu (albo stworzysz takową!) to bardzo proszę, daj mi szybko znać :).