Telneting into your rocket is sort of fundamentally cool.Wiele języków - Lisp, Python, Perl czy Ruby posiadają tzw. pętlę wczytaj-wykonaj-wypisz - z angielskiego Read-Eval-Print Loop, czyli w skrócie REPL. Chodzi oczywiście o tryb interaktywny, w którym możemy wpisywać wyrażenia w danym języku, które są natychmiast wykonywane a rezultaty działania zwracane. Poza oczywistym zastosowaniem jakim jest mądrzejszy kalkulator :) REPL może przydawać się też do debugowania kodu, często pracującego. Python ma nawet swojego on-line REPLa do wypróbowania :) . PHP jest językiem, na którego temat można znaleźć bardzo wiele negatywnych opinii - jednak pomimo tego i tak jest szeroko wykorzystywany do tworzenia aplikacji webowych. Biorąc pod uwagę specyfikę działania skryptów PHP - są one wykonywane od nowa 'na czysto' przy każdym zapytaniu HTTP - REPL mógłby być dla tego języka przydatnym narzędziem; szkoda tylko, że autorzy tego nie uwzględnili (ściślej rzecz ujmując PHP posiada tryb interaktywny wywoływany parametrem
-a
, ale z bliżej mi nieznanych powodów tryb ten jest raczej krytykowany).
Podczas opracowywania wyników Eksperymentu powstał problem - jak pracować na danych, których samo wyciągnięcie z bazy i przetworzenie zajmuje (na localhost'cie) ok. 1.5 minuty? Zwłaszcza kiedy jeszcze na początku nie wie się, co się chce osiągnąć? W takich sytuacjach przydaje się REPL - i na szczęście takowy dla PHP został stworzony.
phpsh to projekt Facebook'a, będący Open-Source i napisany głównie... w Pythonie. Szczegóły pod adresem:
http://www.phpsh.org/ Całość wykonana jest bardzo ładnie i dobrze wykorzystuje możliwość wyświetlania w konsoli kolorowego tekstu. Po rozpakowaniu na serwerze działa po prostu 'z marszu' :) .
Dalsze poszukiwania pozwoliły znaleźć trzy kolejne projekty: php shell, phpa oraz pozwalający na zdalną pracę przez przeglądarkę (i potrafiący wyświetlać wyjście w HTMLu) PHP Interactive. Niech więc każdy wybierze co lubi (ja zamierzam raczej zmienić język ;) ).
Przydatność narzędzia jakim jest REPL jest nieoceniona, wypadałoby zacytować pracownika NASA JPL dotyczący awarii na pokładzie sterowanego zdalnie pojazdu kosmicznego:
Debugging a program running on a $100M piece of hardware that is 100 million miles away is an interesting experience. Having a read-eval-print loop running on the spacecraft proved invaluable in finding and fixing the problem.Edit 15.09.2009 17:39 Fus donosi, że nawet C# ma swojego REPL'a. Podjęte też zostały próby stworzenia takiego narzędzia dla C i C++.